انواع آب‌درماني و فوايد آن‌ها

۷۵ بازديد

_آب درماني‌هاي مخصوص كمردرددر نوعي آب درماني مخصوص كمردرد از افراد مي‌خواهند در آب قدم‌هاي بلند بردارد. زيرا انواع قدم زدن در آب در درمان آرتروز يا آسيب‌هاي زردپي پا يا ناهنجاري‌هاي ناشي از فلج مغزي مفيد است.
واتسو (Watsu)_ واتسو براي كساني كه به تازگي زانويشان را عمل كردند يا از بيماري آرتروز رنج مي‌برند، بسيار توصيه مي‌شود. اين نوع آب درماني، گرفتگي ماهيچه و كمردرد را نيز درمان مي‌كند و باعث آرامش ذهني مي‌شود.

_آيي چي (Ai Chi)آيي چي يكي از انواع آب درماني است كه موجب تعالي ذهني و روحي و سلامت جسمي مي‌شود.براي انجام اين تمرينات بايد تا شانه وارد آب شويد و همزمان كه بدن‌تان را به آرامي تكان مي‌دهيد، نفس عميق بكشيد.تكرار اين حركات آرام به مرور زمان باعث افزايش قدرت بدني مي‌شود و سطح اكسيژن و كالري مصرفي سلول‌ها را افزايش مي‌دهد. آيي چي حركت دست و پا‌ها را در محل مفاصل بهبود مي‌بخشد و در افرادي كه دچار اختلال استرس يا افسردگي هستند، از سطح اضطراب يا ناراحتي آن‌ها مي‌كاهد.
PNF_پي ان اف نوعي آب درماني كششي است كه از آن براي توان‌بخشي استفاده مي‌شود. اين نوع آب درماني شامل حركات انعطافي و كششي و چرخشي در آب مي‌باشد. البته حركات چرخشي پي ان اف را بايد طبق الگو‌هاي ورزشي مخصوصي انجام داد كه كارورزان آب درماني تجويز مي‌كنند.
BRRM_اين نوع آب درماني معمولاً براي بيماراني كه از آسيب‌هاي نخاعي و سر و بيماري پاركينسون رنج مي‌برند، استفاده مي‌شود.بيمار بايد تا كمر يا شانه داخل آب برود و به كمك تيوب‌هاي شناور تمرين استقامت انجام دهد.
_حركات سيالبيماراني كه از اين نوع آب درماني استفاده مي‌كنند، بايد پشت‌شان را به ديواره‌ي استخر بچسبانند و تا گردن در آب فرو روند تا قفسه‌ي سينه‌ي آن‌ها در تماس با آب قرار بگيرد. سپس در همان حالت حركاتي آهسته و ريتميك انجام دهند و هم‌زمان نفس عميق بكشند. اين حركات سيال توسط درمانگر و با توجه به نوع بيماري تجويز مي‌شود.
_روش هاليويكدر ابتدا از اين روش براي آموزش شنا به بيماراني كه دچار ناتواني‌هاي جسمي و فلج مغزي بودند استفاده مي‌شد. برهم خوردن تعادل و سعي در ايستادن مجدد از ويژگي‌هاي اصلي روش هاليويك مي‌باشد. در اين نوع آب درماني معمولاً بيمار را در آب نگه مي‌دارند. در حالي كه درمانگر به طور منظم و به تدريج سعي مي‌كند تعادل بيمار را بر هم بزند و از اين طريق نحوه‌ي حفظ تعادل و درست ايستادن را به او آموزش دهد.

TTTA_اين روش شامل پارامتر‌هايي است كه در نهايت موجب پيشرفت در روند درمان بيماري مي‌شود. اين روش مخصوصاً براي افرادي كه دچار مشكلات سيستم عصبي هستند، مفيد است. در TTTA تمركز بيشتر معطوف عملكرد است. به طوري كه بيمار را تحريك مي‌كنند تا اعمالي كه قادر به انجام آن‌ها نيست را انجام دهد. به بيان ديگر در اين روش بيمار را تشويق مي‌كنند تا در بهبود توانايي‌هايش مشاركت كند.
۶ فايده‌ي آب درماني:
۱. نيروي مقاومت آبويسكوزيته‌ي طبيعي آب ماهيچه‌ها را قوي مي‌كند. يكي از مزاياي آب درماني اين است كه نيروي مقاومت آب بسيار بيشتر از مقاومت هوا است. در نتيجه انجام حركات ورزشي در آب، ماهيچه‌هاي بيشتري را درگير مي‌سازد و از ضعيف شدن آن‌ها جلوگيري مي‌كند. هم‌چنين آب باعث مي‌شود بيماران كمتر درد بكشند و ماهيچه‌هاي قوي‌تري داشته باشند كه اين در روند درمان بسيار اهميت دارد.
۲. فشار هيدروستاتيكيفشار معمول و متداول مايعات را فشار هيدروستاتيكي مي‌گويند. از آن جايي كه آب چگال‌تر از هوا است، فشار بيشتري بر بدن اعمال مي‌كند و كارايي قلب و شش‌ها را افزايش مي‌دهد. 
۳. بهبود گردش خونهمان طور كه پيش‌تر گفتيم، آب درماني با آب گرم انجام مي‌شود. گرماي آب جريان خون داخل رگ‌ها را بهبود مي‌بخشد؛ بنابراين آب درماني به بيماراني كه عضلات قلبي ضعيف دارند، توصيه مي‌شود. 
۴. رانش آبخاصيت رانش آب باعث مي‌شود بتوانيد در آن شناور باشيد و بيشتر از وقتي كه در خشكي هستيد، احساس سبكي كنيد.
۵. استراحت عضلاتدر آب درماني، گرماي آب باعث انبساط ديواره‌ي رگ‌هاي خوني و استراحت عضلات مي‌شود. 
۶. محيط شاددرمان در محيط آبي لذت‌بخش است و حس مثبتي در بيمار ايجاد مي‌كند.

در چه شرايطي آب درماني خطرناك است؟• تب بالا• زخم‌هاي سرباز مگر اين كه زخم با برچسب يا لباس ضد آب پوشانده شده باشد.• بي‌اختياري ادرار• مشكلات تنفسي مانند آسم• بيماري صرع• آلرژي به كلر• هيدروفوبيا يا ترس از آب• عوارض دوران بارداري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.