نامه‌

همه چي

نامه‌

۷۴ بازديد

چيماماندا آديشي نويسنده نيجريه‌اي نامه‌اي از دوستش دريافت مي‌كند كه در آن ازش پرسيده چطور مي‌تواند كودكش را فمينيست بار بياورد. او پانزده پيشنهاد مطرح كرده كه همه‌شان در كتاب «مانيفست يك فمينيست» آمده و من خيلي خلاصه اين پيشنهادها را مي‌گذارم چون انگار بعضي‌هايمان تصور غيرواقعي و نادرستي از فمينيست داريم:
پيشنهاد اول؛ انساني كامل باش. مادري كردن موهبتي باشكوه است اما خودت را فقط با مادري تعريف نكن. كامل باش و مطمئن باش كه كودكت نيز از اين موضوع سود خواهد برد
پيشنهاد دوم؛ با هم انجام دهيد. بيولوژي مردان هر كاري جز زايمان و شير دادن را مجاز كرده. گاهي مادرها آن‌قدر خود را درگير انجام دادن همه كارها مي‌كنند كه خود بي‌آن‌كه بدانند در كاهش مسئوليت‌هاي مرد خانه همدست مي‌شوند. وقتي ما زن‌ها مي‌گوييم كه مردها كمك مي‌كنند، ناخواسته اين پيام را منتقل مي‌كنيم كه اين كارها در قلمرو زنان است و برخي مردها با شجاعت وارد آن مي‌شوند اما اين طور نيست.تو و شوهرت با هم انتخاب كرده‌ايد كه كودكي را به اين دنيا دعوت كنيد، پس مسئوليت او متوجه هردوي شماست.
پيشنهاد سوم؛ به دخترت بياموز كه چيزهايي به نام نقش‌هاي جنسيتي، مزخرفاتي بيش نيستند. هرگز به او نگو كه بايد اين كار را انجام بدهد يا آن كار را انجام ندهد چون او دختر است. عبارت «چون تو دختر هستي»، هرگز دليلي براي هيچ چيزي نيست؛ هيچ‌چيزي!به‌ او بگو مهم است كه بتواند كاري را فقط براي خوشايند خودش انجام دهد و از آن دفاع كند.
پيشنهاد چهارم؛ از خطر آنچه فمينيسم مشروط ناميده مي‌شود، آگاه باش. منظور از فمينيسم مشروط، برابري حقوق زن و مرد تحت شرايطي خاص است. لطفا اين ايده را به طور كامل رد كن.فمينيسم مشروط از استعاره‌هاي اين‌چنيني بهره مي‌گيرد كه مرد سر است و زن گردن، يا مرد راننده است اما زن در صندلي جلو مي‌نشيند. بدترين قسمت اين مفهوم آن است كه مردان را به طور غريزي جنس برتر معرفي مي‌كند اما تأكيد مي‌كند كه مردها بايد با زن‌ها خوش‌رفتار باشند.دنياي ما پر از زنان و مرداني است كه زنان قدرتمند را دوست ندارند. همه قدرت را به مردانگي پيوند مي‌دهيم و زن قدرتمند را پديده‌اي غيرطبيعي مي‌دانيم. وقتي مي‌شنويم كه زني قدرتمند است، مي‌پرسيم؛ «آيا او متواضع است؟ گستاخ نيست؟ به خانه و زندگي‌اش مي‌رسد؟» اما اين سؤال‌ها را درباره مردان قدرتمند نمي‌پرسيم.
پيشنهاد پنجم؛ به‌ دخترت خواندن بياموز. به او ياد بده كه عاشق كتاب باشد. بهترين روش براي كتابخوان شدن او اين است كه تو را در آن حال ببيند.پيشنهاد ششم_هرگز چيزي را با تعصب ضد زن نخوان و براي دخترت دليل و چرايي هر چيز را توضيح بده. به او ياد بده كه سؤال‌هايي از اين دست بپرسد؛ «چه چيزهايي هست كه زن‌ها به خاطر زن بودن‌شان نمي‌توانند انجام دهند؟ آيا اين چيزها اعتبار فرهنگي دارند؟ اگر اين‌طور است پس چرا مردها اجازه دارند هر كاري خواستند انجام دهند؟» 
پيشنهاد هفتم؛ ازدواج را يك دستاورد نخوان. به روش‌هاي مختلف براي او توضيح بده كه قرار نيست هر لحظه اشتياقِ آن را در سر بپروراند. ازدواج مي‌تواند شاد و ناشاد باشد و هرگز يك رسالت شمرده نمي‌شود. 
پيشنهاد هشتم؛ به او ياد بده كه دوست‌داشتني بودن را فراموش كند. وظيفه او اين نيست كه خودش را دوست‌داشتني كند، بلكه وظيفه دارد كه خودِ خودش باشد؛ خودي كه صادق است و نسبت به مساوات همه انسان‌ها حساس است. به جاي اينكه به دخترت ياد بدهي كه دوست‌داشتني باشد، به او ياد بده كه صادق و مهربان باشد. به او ياد بده كه شجاع باشد، او را ترغيب كن كه افكارش را بر زبان بياورد، حقايق وجودي‌اش را بيرون بريزد و وقتي اين‌گونه شد، او را ستايش كن.
پيشنهاد نهم؛ با او از رابطه جنسي حرف بزن. شايد كمي سخت باشد، اما ضرورت دارد. كاري كن كه دخترت به‌جاي احساس ترس، حس خودارزشمندي و آگاهي داشته باشد. لطفاً به او نگو كه رابطه جنسي فقط ابزاري براي توليدمثل است. بگو كه رابطه جنسي اگر همراه با عشق و تعهد باشد، امري خوشايند و پسنديده است. پس بايد قبل از اقدام به آن، پيامدهاي عاطفي‌اش را بپذيرد. به او ياد بده كه بدنش فقط و فقط به خودش تعلق دارد. به او ياد بده كه نه گفتن، زماني كه حس مي‌كند بايد بگويد، نشانه ضعف نيست بلكه نشانه قدرت و افتخار است. 
 پيشنهاد دهم_از تفاوت‌ها برايش بگو. تفاوت‌ها را امري عادي برايش جلوه بده. به او ياد بده كه هرگز ارزش را با تفاوت پيوند ندهد. به او ياد بده كه ما همه انسان هستيم و قرار نيست مثل هم باشيم، زيرا تفاوت، حقيقت دنياي ماست . او بايد بداند و بفهمد كه انسان‌ها مسيرهاي متفاوتي را برمي‌گزينند و تا زماني كه اين مسيرها به كسي صدمه نمي‌زند،بايد به آن احترام گذاشت. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.